עוד ידיים עובדות

לאחר מו"מ ארוך נחתם הסכם להבאת אלפי עובדי בניין מסין ועוד אלפי עובדים מארצות נוספות.

במשך 5 שנים, מאז החלטת הממשלה בשנת 2011 להבאת עובדי בניין זרים, התקיים מו"מ ארוך בין משלחת של ממשלת ישראל ובין משרד הסחר הסיני והתאחדות הקבלנים הסינית.

 

בשבוע שעבר נחתם הסכם אשר לפיו יגיעו לישראל כ – 20 אלף עובדי בניין. בשלב הראשון יגיעו כ – 6,000 עובדים.

 

בראש המשלחת עומד יו"ר מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, וחברים בה יו"ר הועדה הבין משרדית להסכמים בילטרליים, אמנון בן – עמי (מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה לשעבר), מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, ונציגים נוספים ממשרד החוץ.

 

חוץ מאלפי העובדים שעומדים להגיע מסין. נחתמו הסכמים עם מדינות נוספות בשנים האחרונות כמו בולגריה, אוקראינה, רומניה ומולדובה אשר גם מהן עומדים להגיע עובדיי בניין נוספים.

 

 

  כ - 20,000 עובדי בניין יגיעו מסין.   

 

"ההסכם הזה הוא בשורה מצוינת להתחלת השנה" אומר שר האוצר משה כחלון. "לאחר ששנת 2016 הסתיימה עם שיא בכל הזמנים בתכנון ושיווק קרקעות, ועשרות אלפי עסקאות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, אלפי עובדים יהוו זריקת עידוד לפתרון משבר הדיור".

 

עוד מציינים באוצר, כי אחת המטרות העיקריות של ההסכמים היא למגר את תופעות דמי התיווך והסחר בבני אדם. הסכמים כאלו מאפשרים בקרה, פיקוח וליווי הגעת העובדים לישראל, משלב הגיוס ועד לסיום עבודתם בישראל. 

 

יואב גלנט, שר הבינוי והשיכון, הוסיף ואמר כי "ענף הבנייה בישראל סבל במשך שנים ממחסור בכוח אדם, מאיטיות וממשאבים יקרים. ההסכם שנחתם עם סין יביא כוח אדם מומחה וטכנולוגיות חדישות. כניסת העובדים הסינים תביא לקיצור משך הבנייה של פרויקטים חדשים, ולהוזלת עלויות לתועלת הציבור בישראל, ובמיוחד עבור הזוגות הצעירים והחיילים המשוחררים".

 

במהלך הביקור בסין, נפגשה המשלחת הישראלית עם שתי חברות זרות, מתוך שש החברות שזכו במכרז להבאת חברות בינלאומיות לישראל, שיסייעו לזרז את הליכי הבנייה.

 

גם בהתאחדות בוני הארץ מברכים על חתימת ההסכם. רוני בריק, נשיא ההתאחדות אומר כי - "בהסכם כזה קיים פוטנציאל לאיתור והבאת עובדים מקצועיים לענף הבנייה. אנו מודים לשר האוצר ויו"ר מטה הדיור על ההיענות והבנת עומק בעיית המחסור בידיים מקצועיות בענף, והשפעתה הניכרת על מצוקת הדיור"

 

בהתאחדות מקווים כי יחלו באופן מיידי במיוני עובדים בסין והבאתם לישראל כמה שיותר מהר. והם מבטיחים להמשיך בשיתוף הפעולה הפורה עם הממשלה, כפי שקורה במסגרת פעילות הבאת עובדים מארצות מזרח אירופה.

 

כמו כן אומר רוני בריק -  "הסכם חשוב נוסף נחתם לאחרונה עם אוקראינה. אנו הקבלנים, מקווים שגם הליכי מיון העובדים בה יחלו כמה שיותר מהר. אנו מעריכים כי הפוטנציאל להבאת עובדים מאוקראינה עומד על כ -  10,000 עובדים ואף יותר. מיצוי הפוטנציאל להבאת עובדים לענף הבנייה בישראל, מכלל המדינות שאיתן יש הסכם בילטרלי, יכול בהחלט לענות על הצרכים של ענף הבנייה בתחום העבודות רטובות כגון- טיח, ריצוף ושלד, ולאפשר לנו הקבלנים לעמוד במשימה להגדלת היקף הבנייה כפי שמתכננת ממשלת ישראל".